• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83621
+
-

۳۶  اقامتگاه روستایی در خراسان جنوبی

خبرخوان
۳۶  اقامتگاه روستایی در خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده که از این تعداد ۳۶ اقامتگاه روستایی است. به گزارش ایرنا «حسن رمضانی» با بیان این‌که ۱۴ روستای هدف گردشگری در استان خراسان جنوبی شناسایی و معرفی شده است، اظهار کرد: این روستاها که از توانمندی‌ و قابلیت‌های بیشتری برای جذب گردشگر برخوردار هستند، توسط کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری با عنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص و توسط هیات دولت مصوب شدند.

وی از روستاهای نایبند، خور، چنشت، ماخونیک، افین، فورگ، مصعبی کریمو، باغستان، خرو، ازمیغان، اصفهک، سرند، پیرحاجات و ملوند به عنوان روستاهای هدف گردشگری این استان نام برد و بیان کرد: در صورتی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مهمان خراسان جنوبی شود، اقامتگاه بوم‌گردی روستای هریوند نیز افتتاح خواهد شد.رمضانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای شناسایی صنایع‌ دستی فراموش شده در روستاها اظهار کرد: از بین ۳۰۰ رشته صنایع‌ دستی کددار کشور ۸۰ رشته در خراسان جنوبی فعال شده که اغلب این صنایع‌ دستی متعلق به روستاهاست. 

این مسئول ادامه داد: حوله‌بافی، چادرشب‌بافی، جاجیم‌بافی، برک‌بافی، سفالگری، مسگری و چندین رشته‌ دیگر از نمونه صنایع‌ دستی احیا شده فعال در نقاط روستایی و عشایری خراسان جنوبی به شمار می‌آیند. برخی رشته‌های صنایع‌ دستی از جمله قفل‌سازی، سراجی سنتی و کلاه‌مالی نیز رشته‌های در حال فراموشی هستند که برای احیای آنها تلاش‌هایی در حال انجام است.مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از حوله‌بافی (توبافی) به عنوان تنها صنایع‌ دستی ثبت جهانی شده در خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: مله‌بافی خوسف و تراش سنگ‌های نیمه‌قیمتی خور نیز به ثبت ملی رسیده که امیدواریم پرونده ثبت جهانی آن زودتر به نتیجه برسد. خراسان جنوبی 4 اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و توبافی روستای خراشاد دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید